palm view in blue and white

Hey,

Welcome to my blog!
I am a passionate traveler, in love with cooking, fashion and my sweet, little Nika.
Working on my page made me pay attention to little things in life and live it simple and happy.
I am a dreamer, pursuing happiness.
Be part of my journey!
Crete - най-големият остров и най-вкусната храна в Гърция

Абсурдно е колко време ми отне да напиша този пост за Крит. Крит, който мечтаех две-три години и един път почти се получи, ама не. Е, през юни 2022 г. успях да стигна и 8 дни да са само за него. Крит е един различен остров, с различна история, различна музика, различна храна донякъде, различен климат и странно усещане за остров. Най-големият в Гърция и честно казано не се усеща много островният дух, за разлика от разстоянията.

Като се замисля, нямам чак толкова опит с островите, повече съм била в континенталната част на Гърция и места като Лефкада, Халкидики, Тасос разбира се, Кавала, Метеора, големите градове и тепърва се надявам да посетя Милос, Санторини, Корфу, Кефалония, Закинтос, Иос, Парос, Наксос и т.н.

Постът ми включва много плажове, много храна и две прекрасни градчета като Хания и Ретимно. За следващото ходене останаха Ираклион, Агиос Николаос с прекрасното си пристанище и залив, както и плажът Метала с високите скали.

В този пост ще намерите разнообразие от плажове, поне по един на ден, както се получи при нас и топ места за хапване в двата града.

Пътуване и транспорт: Летяхме с нискотарифна авиокомпания от - до Хания, а за времето на острова ползвахме гръцка рент-а-кар компания, което ни спести средства и необходимостта от кредитна карта и блокирана сума. Колата беше малка, което я направи удобна за ползване и освен забраната да ходим с нея до Балос, нямаше други ограничения.

Поради полетите програмата ни беше три нощувки в Хания, три в Ретимно, след което се върнахме за още една в Хания.

В Хания се настанихме в Sea & City Apartments, домакините бяха супер любезни, а локацията удобна.

В Ретимно отседнахме в White Swan.

И двете местенца запазихме през booking, може би 4 месеца по-рано. Не сме залагали на топ локация, заради наличието на кола, но и двете бяха по-близо до морето и крайбрежната част, отколкото до централната. Въпреки това, с 15-20 мин. разходка покрай морето вечерите бяха приятно запълнени.

Разказът ми ще е подреден според реда на плажовете и спрямо близостта им до двете градчета.

Ден 1: Нетърпелива да видя един от двата известни плажа на Крит, Елафониси, закусихме и тръгнахме натам. Елафоноси е плаж с розов пясък, от който не е останало много и поради тази причина има табелки навсякъде да не се изнася. Красотата на Елафониси е безспорна, с плитки и невероятно чисти води, много хора и планината за фон. Плажът е в топ 25 в света и защитен от Натура 2000. Разхождайки се във водите наоколо ще стигнете до малко заливче с ограждения, където има повече от розовия пясък, мекотата му е невероятна. Водите не стават много за къпане, повече са за лежане и са толкова топли. Плажът се намира на малко повече от час от Хания и препоръчвам да го съчетаете със съседния, който е по-уединен и носи усещане за релакс - Kedrodasos. 2 шезлонга с чадър са 15 евро. След 15 ч. вятърът се усеща доста повече. Има 1-2 кантини за хапване и напитки, но препоръчвам да се заредите с хладилна чанта в колата и да си вземете нещо по пътя. Жегата в Крит се усеща много, особено в комбинация със сухия ватър, не ми се мисли какво е през юли или август.

Вечерта беше за разходка и посещение на един от ресторантите по крайбрежието, който си бях набелязала - The Five. Честно казано топ попадение за първа вечер. Аз ядох паста с морски дарове, беше божествена, макар и малко пикантна за моя вкус. Поръчахме си още фава, тарама, разядки и салатки.

Ден 2: Задължителната баница в Хания, където е най-старата bugatsa, още от 1924 г. - Bougatsa Iordanis.
Работи от 6 до 12 ч. и освен баница и базови напитки не предлагат друго. Няма такъв вкус. Ако обичате баница и традиционните вкусове на Гърция следва да се отбиете. Намира се в една уличка срещу Агора или местния пазар.

В този ден плажът беше Seitan Limania. Една различна емоция, на около 30 мин. от Хания. Песъчливо, стръмно, жежко преживяване. Заслужава ли си - Да! Диво, много нюнси на синьото, пещерички и пълно с хора. Сянка няма, плажът е малък. Наоколо е пълно с козички, но това си е класика в Крит. Те ядат домати, гризини и се приближават моментално към вас. Наоколо има паркинг и нищо друго, пътят се вие стръмно, но пък е перфектно асфалтиран. Слизайки надолу подминавате един типично гръцки параклис, чийто ключ ще намерите на вратата. Не е един от онези уединени плажове, въпреки това е очарователен и в не много топъл ден можете да му се насладите за по-дълго.
Следобеда продължихме към Katholiko beach & Monastery с надеждата за още един плаж, който не беше точно плаж.

Katholiko Monastery е едно друго проключение в района, на около 25 мин. от предходния плаж и насред яката жега, в 15 часа се озовахме пред портите на района. Има вход от 2 евро и, когато касиерът видя как сме по джапанки и с по няма и половин шише вода в себе си, ни съжали и доля шишетата ни. Честно казано се колебаехме дали да тръгнем по пътя надолу - хем стръмно, хем открито (няма пейки и заслони), но си казахме, че сме тук вече и каквото, такова. Беше ни казано, че ходенето ни ще отнеме час в посока. Ама не, върнахме се, от където тръгнахме в 19 ч. Беше много топло и предизвикателно, красиво, енергийно…
Според историята манастирът датира от 11 век, вкопан в скалите, той е отдавна изоставен. Смята се за най-старият манастир на острова. Основан е от монаси, живеещи в пещерите наблизо, които го напускат през 17 в. поради пиратски нашествия и ако слезете напълно до долу или имате дрон ще се убедите в историята.
Пътят е стръмен, на места стълбите са леко разрушени, преминава покрай пещера, в която сякаш още има следи от живот и в нея се намираше тази красива икона от снимките.
Още по-надолу по пътя е самият манастир с камбаната си и извисяващи се арки. Следва мостът и ждрелото, което след още 20-тина мин. ни отвежда до плажа. Плаж е силно казано, защото няма пясък, а влизането във водата е по хлъгави камъни, във водата имаше медузи, но пък усещането да стигнеш до това място - толкова тихо и скрито, беше заземяващо.

Вечерята беше в най-близкото заведение до хотела и всъщност хапнах доста вкусна мусака.

Ден 3: След предизвикателния предходен ден, в този закуската беше лежерна с кроасаните от Pallas.Philocaly (божествени в солен и сладък вариант) и плаж, на който да си лежим безгрижно цял ден - Falasarna. Най-хубавият плаж, според моите разбирания за релакс, супер фин пясък, кристална и красива за съзерцание вода, вълнички и дълбочина за плуване. Освен това, плажната ивица е много дълга и широка, има обслужване и заведения, както и още от розовия пасък. Цените на шезлонгите с чадър варират според реда, между 10 и 30 евро. Намира се на 45 мин. от Хания в посоката на Елафониси.

Вечерта се разходихме из старата част на Хания. Пихме коктейли на старото венецианско простанище. Освен, че гледката, съчетанието на архитекрура - стара със съвременна, стилове - венециански с арабски ми спираха дъха, то за първи път се влюбих във вкус на коктейл. Супер балансиран, сладък и свеж вкус на кокос, шампанско и ром. До последната глъдка вкусът му се усещаше по един и същи начин. Дали не се върнах за още?! Разбира се, че да! Мястото е непосредствено на гърба на арката зад ресторанта на Pallas.Philocaly или като подминете яхтите и завиете веднага в дясно.

В крайна сметка, вечерта завърши в неввероятната обстановка на Mon.Es - хотел, винарна и ресторант. Беше станало много късно, затова минахме направо на вино и десерти, които бяха божествени, а мястото наистина специално.

Ден 4: След малко по-късно ставане се отправихме към Ретимно, точно на час от Хания. Докато красотата на Хания е в покрайнините и старото простанище, tо очарованието на Ретимно е в малките му улички, толкова китни и цветни. Доста по-малко от Хания, в същото време животът се усеща много. Всъщност по това време на годината, на острова си има много хора. Сезонът на Крит е от април до октомври.
За да се потопите в красотата и безвремието на това критско градче, посоката е Старият град и крепостта. Храната е богата на неограничени вкусове. Опитахме някои от препоръчаните места, като Raki Ba Raki, което определено се отличи с отношение, вкус, обслужване, цветове. Освен красотата на всеки акцент в екстериора и интериора, така и с малките глезотийки като пресен хляб, поднесен с доматена салца, зехтин и риган, допълващи усещането за вкусове. Мидите бяха със сос от узо, червена чушка и апаки - опушен бекон, който присъствя във всяко меню тук. Направи ми впечатление, че и тук като във Франция се ядат много охлюви, но начинът им на приготвяне не ми допадна. За традиционалистите препоръчвам Taverna Zisis. За любителите на морската храна 7 Thalasses. За модернистите - Prima Plora. За завършек на всяко ястие идва ракия, няма нужда да я поръчвате, просто тук си е така. Няма да забравя вкуса на домашния йогурт, който ни донесоха с нея за десерт.
Ретимно се намира почти в средата на острова и ако не желаете да сменяте хотели, е добра отправна точка към Ираклион, Плакиас (чудесно селце с разнообразие от плажове с чисти води и много вкусна храна) или Хания. От града можете да си запазите лодка за разходка до друг остров.
В единия от дните избрахме да се разхождаме безцелно, да пием кафе в квартално кафе без претенции, да се любуваме на залеза на централния плаж и да пием коктейли по крайбрежието. Водата на централния плаж е изненадващо мръсна, много мътна и пълна с боклуци, въобще не ви съветвам дори да се пробвате да влизате в нея.

Ден 5: Preveli beach & Monastery още един жадуван и различен плаж. Река, море, каньон, джунгла. Много красив и различен. Реката Курталиотис тече през каньона Курталико, който е забележителен и притегателно място за турове. Той е част от туристическия маршрут Самария, 13 км и със сигурност ще забележите пресичайки острова. Самоят каньон е отворен за туристи от май до октомври и предлага невероятни гледки - дълбоки пещери в потвърждение за легендите за гръцките богове слизали тук, различни билки, дива бяла роза, магаренца, козички, параклиси вкопани в скалите и наистина разнообразие за окото.
Превели наподобява гледките при р. Велека, където се влива в морето. Гледката отгоре, слизайки към плажа е завладяваща и като от птичи поглед. Дори целта ви да не е да плажувате тук, не я пропускайте. Ако пък слезете до долу, ще усетите водите й, които са доста разхлаждащи, а наоколо надвиснали палми и множество зукуми. Водата не е дълбока и става за неплуващи.
На място има барче, няма да останете жадни и гладни. Хора от района продават малки бижута. Шезлонги няма, търсите си сянката под дърветата и в ъгълчетата. Над плажа се намира обособен паркинг, който се заплаща 2 евро на кола, а само на 1-2 км. е манастирът с още една красива гледка.

В този ден имахме време и за втори плаж. Kalypso е плаж и не съвсем, тъй като е част от стар хотелски комплекс, в интерес на истината позападнал вече. Има пиратско и различно излъчване. По-скоро ми прилича на италианско крайбрежие. Малко повече метал и бетон, в същото време не съжалявам, че го посетих. Има красиви гледки и чисти води. Разходката по скалите с поглед към безкрайното синьо е задължителна. Хотелът се казва Kalypso Cretan Village и се намира в южната част на Крит, на около 25 км. от Ретимно. Според историята, преди ок. 300 г. мястото е било пиратско простанище. Има паркинг, а цената на 2 шезлонга с чадър е 10 евро. На място се предлага екипировка за гмуркане. Има заведение, тип малко барче за напитки и леко хапване.

След не много дълго плажуване тук (все пак доста бетон наоколо, а и вятърът се усилва следобед) отидохме до най-вкусното място за хапване от престоя ни. Taverna Mariou с традиционна кухня, много прилични цени, невероятна гледка над Plakias, а ако се застоите в района на това селце, задължително отидете и до Medousa, което обаче не работи между 14 и 18 ч. Поръчахме различни неща, традиционна салата Дакос, тарама, фава, агнешко със сос от козе сирене, подобие на кебапчета и всичко беше божествено. Както се вижда, снимах само гледкаат с котката, защото щом дойде храната, вече забравих всичко друго.

Ден 6: Беше предвиден за допълнителни разходки, един по-лежерен плаж Damnoni с по коктейл, хапване и връщане към Хания. А преди нощувката в Хания, Балос!

Ден 7: Чаках го от началото - дойде време за Балос. Плажът, който не излиза от класациите за най-забележителен и известен в Гърция. Някъде прочетох, че над 20-30 000 души го посещават дневно, идвайки с кола или корабче. За съжаление, това се усеща, както заради тълпите, слизайко надолу, така и със замърсяването на водата, в която няма как - мазутът от лодките се усеща.
И все пак, ако по някаква причина сте в Крит за малко, този плаж не бива да пропускате. Въобще, цялата гледка докато стигнете до него, по суша с колата или по вода, подмивайки двете скали като полегнали огромни кораби покрай Gramvoussa.
Невероятна красота, от където и да го погледнеш. Различни нюански на синьо, супер фин пасък.
Дълго се чудихме как да отидем до плажа. От една страна ни се искаше да е по вода, от друга не си представях да изпусна залеза точно тук. Ако решите да изберете варианта с лодка, то знайте, че цената е около 23-27 евро. Има организирани от Хания и от Ретимно. От пристанището Kissamos също може. Неприятната част с лодката е, че препускате гледката от високо и си тръгвате от плажа към 17 ч. С колата ще имате предизвикателството да карате бавно, 30 мин. по черен път, на места по-тесен, където съвсем накрая има паркинг, на който няма гаранция, че ще има места. В началото на пътя се заплаща такса от 1 евро за колите, тъй като месността се води защитена. Самият паркинг е безплатен и има няколко беседки, традиционно козички, тоалетна и 1 павилион. После следват още 15-20 мин. разходка надолу, като непосредствено преди широката част на плажа има една кантина за дребни неща и малко напитки. Два шезлонга и чадър струваха 15 евро.
Препоръчително е да напуснете паркинга преди 20 часа, когато вече се смята, че мястото се затваря и е неохраняемо. Компаниите за рент-а-кар настояват за пълна застраховка на колата или забраняват ползването й до тук, както беше в нашия случай. Честно казано очаквах пътят да е много зле, а не беше. Просто си трябва бавно и внимантелно каране.

По първоначален план, Балос трябваше да ни е първи плаж, а стана последен и се радвам, че се получи така. Толкова е хубаво да искаш да се върнеш дори преди да си си тръгнал от място.

Разходихме се вечерно отново за по коктейл в новото любимо място, посетихме и самия ресторант към Pallas.Philocaly (частта с бара ни допадна повече откъм атмосфера). Хапнахме на кварталния площад, където ядат местните и си легнахме рано за полета на другия ден.

Колата под наем взехме и върнахме на летището, което допълнително ни донесе спокойствие и удобство. Бяхме внимантелни къде спираме, с оглед зоните и паркинги за плащане. Не ни се налага да ползваме градски транспорт. Местата ни за настаняване имаха паркинг, което беше допълнително удобство.

Крит е прекрасен остров, който има много какво да предложи - богата история, култура, разнообразна природа, плажове, много вкусна храна, големи порции и мили хора. Динамиката се усеща, не е типичният тих остров с лежерни хора. Ако планирате лятната си почивка на острова, то препоръчвам да забравите за месеците юли и август. Май, юни, септември според мен са чудесен вариант. Крит може да ви излезе доста изгодно, както и да прекарате луксозно. Има доста впечатляваши 5* хотели, като Daios Cove, Elafonisi Villas, различни места за хапване, които не успях да пробвам или да стигна до места, като Agios Pavlos, Simos beach, бялото градче Loutro, още няколко манастира…. и да… Знаете, времето по време на почивка на ново място не стига никога. Все пак съм доволна, че видяхме не малко за седем пълни дни и не беше само обикаляне, а и почивка.

Пожелавам ви Крит!

Audio Diary #poppyseeds S1EP07 - Embrace the Feminine

Travel Quiz Chille, Brazil, Argentina със Соня Тошкова - забележителности, организация, цени